Kolde og varme hænder!

Forfatter: Byrådsmedlem Kirsten Larsen.

Stop nu det der med varme og kolde hænder det bliver alt for forenklet at italesætte på denne måde set med mine briller. Og hvem er egentlige kolde og varme?

Hånden sidder på en arm, som er en del af et menneske, som har en faglighed.

Fagligheden er til gengæld vigtig at sætte fokus på og tale op.

Faglighed betyder kvalitet i løsning af opgaver, uanset om du er sygeplejerske, pædagog, lærer, social-og sundhedsassistent, pedel, sagsbehandler, administrativ medarbejder, konsulent, musikbooker, landskabsarkitekt eller chef, og de nævnte er kun et lille udsnit i det kommunale landskab.

Faglighed er der brug for, og mange fag er under pres, fordi der ikke bliver udannet nok og en stor generation, der står overfor pension.

Det vi skal tale om er, hvordan vi kan forenkle omstændige processer, se på lovmæssig omstændighed, kan vi automatisere/digitalisere noget papirarbejde, kan vi kvalificere møder og skære på antallet osv. sådan at vi frigiver tid til den faglighed, vi reelt set er uddannet til at løse. Og dette gælder alle fag og i det politiske liv.

Vi kunne i stedet snakke OM, om de nuværende opgaveløsninger og arbejdsprocesser giver mening i stedet for snakken om varme og kolde hænder.

God pinse